Claudicatio intermittens

Claudicatio Intermittens en fysiotherapie

Er zijn diverse aandoeningen die het lopen kunnen bemoeilijken. Eén van deze aandoeningen is Claudicatio Intermittens, ook wel etalagebenen genoemd. Heb je te maken met deze pijnlijke aandoening, dan kan Fysiotherapie MoveBetter je helpen jouw klachten te verminderen. Door een persoonlijk behandelplan voor je op te stellen, gaan we de strijd aan met de vervelende klachten die jouw aandoening met zich meebrengt.
Wat is Claudicatio Intermittens?

Claudicatio Intermittens is een aandoening die ook wel etalagebenen wordt genoemd. Het betreft een aandoening aan het hart en de bloedvaten. Door vernauwingen of verstoppingen in de slagaders, vaak door verkalking, kan er minder bloed naar het hart en naar de benen vervoerd worden. Als je loopt of rent, heb je meer behoefte aan zuurstofrijk bloed in de benen. Door de vernauwingen en/of verstoppingen in de aders, kan er echter niet genoeg bloed komen. Hierdoor heb je last van pijnlijke benen, voornamelijk bij het lopen. Rennen is in veel gevallen niet eens meer mogelijk.

De oorzaak van Claudicatio Intermittens

Je krijgt etalagebenen door vernauwingen in de beenslagaders. Deze vernauwingen kunnen veroorzaakt worden door roken, een hoge bloeddruk, suikerziekte, een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed, overgewicht en het feit dat je te weinig beweegt. Ook aanleg en leeftijd spelen een rol bij het ontstaan van etalagebenen. Je kunt ook Claudicatio Intermittens krijgen door een combinatie van enkele van bovenstaande factoren, zoals roken en suikerziekte.
De behandeling van Claudicatio Intermittens

De beste behandeling van Claudicatio Intermittens is looptherapie. Door onder begeleiding van een professionele fysiotherapeut weer te starten met lopen, verbetert de doorbloeding van de benen. Het is niet verstandig zelfstandig te starten met lopen, simpelweg omdat veel mensen met Claudicatio Intermittens dit op de verkeerde manier doen. Om pijnklachten te verminderen, leren velen zich een verkeerde houding aan. Hierdoor worden de klachten juist erger. Fysiotherapie MoveBetter helpt je op de juiste manier te lopen, om door middel van professionele looptraining jouw vervelende pijnklachten te verminderen.

Verder krijg je bij Fysiotherapie MoveBetter ook spierversterkende oefeningen. Ook leer je enkele goede looptechnieken, zodat je later zonder begeleiding van Fysiotherapie MoveBetter op de juiste manier kunt blijven lopen.

Vragen?

Wil je meer informatie over de behandeling van Claudicatio Intermittens? Dan kun je contact met ons opnemen. Wij vertellen je graag meer over onze behandeling voor etalagebenen. Ook als je een afspraak wil maken in onze praktijk in Amsterdam of Almere, kun je contact opnemen. We zetten jouw afspraak graag in onze agenda.